onsdag 6 mars 2013

Ihopflätat.


Från mina föräldrars ligusterhäck tog jag skott för många år sedan som jag rotade och sedan flätade. Skotten växte ihop till en dekorativ 'stam'. Hade dem i krukor, som stod ute hela året, under många år men när vi fick en riktig vargavinter för några år sedan dog de. Tycker fortfarande de är fina så jag har sparat dem. Kanske kan de komma till användning?


 
För några år sedan sådde jag rönnar och av någon av sorterna fick jag många plantor. Har flätat ihop tre plantor och nu skall det bli spännande att få se hur de växer ihop, för det tror jag de gör.
Även detta lilla träd har jag (i kruka) stående ute året om. Förhoppningsvis klarar rönnar kylan bättre än liguster.

3 kommentarer:

  1. Kul med flätade stammar!
    Jag skulle sätta dom i höga avsmalnande patinerade terrakotta krukor och ha dom som dekor eftersom det var sån fin form på dom.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Barnen och jag flätade amalancher när de, både barn och buskar, var små. Nu är det höga ståtliga stammarsom vuxit ihop men flätskarvarna syns fortfarande och tonåringarna minns vårt experiment:)

    SvaraRadera
  3. Kommer ihåg att min pappa snurrade ihop 2 björk-kvistar när jag var liten. Vi fällde det ihopvuxna trädet för ett par år sen för det hade vuxit så det skuggade hela vår stuga..

    Kram Maidi

    SvaraRadera