torsdag 24 oktober 2013

Hästskit och vitlök.

Under hösten har 3 släpkärrelass med hästskit hamnat i vårat grönsaksland. Härligt!  


De ger både gödsel och jordförbättring så nästa års grönsaker blir nog både stora och väldigt fina.
Just nu ser jag fram mot en plåtkantad barktäckt mittgång i grönsakslandet, så jag slipper det svårrensade ogräset mellan stenplattorna som vi i vanliga fall har liggande där. En gång som både ger plats åt fötter och skottkärra. 


Idag grävde maken ett litet land, ett land där jag äntligen kunde (hann med att) plantera vitlöken som jag köpte hos Nisses i början av september.


Raderna är numrerade från ett till fem så att jag skall komma ihåg vad vitlökssorterna som jag planterat heter. 

I första raden från ingången heter vitlöken Sabadrome – lär få den största löken, svagt lilafärgad, skördas under senare delen av juli och är hållbar till mitten av mars.

I rad nr två heter vitlöken Sprint. En tidig, medelstor, svagt lila lök som inte lämpar sig till flätning.

Germidour heter vitlöksklyftorna jag planterat i rad nr tre. En tidig, stor och mycket högavkastande sort som både är kraftig i växtsättet och vacker att se på.

Vigor, i rad nr fyra, får stora vita lökar med flätbar blast. Skördeklar redan i mitten på juli.

I sista raden, rad nr fem, hamnade några klyftor från årets vitlöksskörd. Klyftor som bara blivit kvar på landet och glömts bort. Vad sorten heter har jag inte skrivit upp. Det skall i augusti nästa år, bli spännande att se vad det blivit av dem.


Gulvedsträdet hade fortfarande sina löv kvar


och trädgårdsmöblerna, de som skulle ställts in för vintern idag, blev kvar ute. Vi måste ta en tur till landet nästa vecka också.

Ha det gott!


8 kommentarer:

  1. Hestemøkk, så heldig du er. Blir nesten misunnelig. Skulle gjerne hatt det i mengder.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  2. Ser härligt ut med ett inhägnat grönsaksland:) Tänk vad mycket godis du kan skörda där nästa år;) Vi har också kvar lite ute som ska in, det tar vi nog till helgen:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Lite avundsjuk på er.... Vi brukar få (kan få när vi önskar) ko- och/eller häst-gödsel...... Men det har varit lite för dåligt med tid för att "ta itu med det" i år så.... Kompostjord myllas förstås ner.... Men.... Hade ju varit fint att få göra som du/ni med både gödsling o tex. vitlöksplantering! Låter som väldigt spännande sorter du planterat!! Good Luck!
    Härliga höstbilder överhuvudtaget!!

    SvaraRadera
  4. Bra motion...har själv en del kvar att gräva upp, jordärtskockona och ner i jorden ska gräsen som stått i krukorna, hoppas på helgen blir okall..

    SvaraRadera
  5. Det kommer att bli underbart med den barkkantade gången. Jag vet. Och så luktar det ljuvligt när solen gassat på barken en hel dag:)

    Vigor har vi odlat och den är jättefin. Den ger sällan sådana där smålökar mitt på stängeln, som mjukblastade sorter ofta annars gör.

    Ha en riktigt skön trädgårdshelg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  6. Vakkert hos deg nå! God helg : )

    SvaraRadera
  7. Vilket fint gulvedsträd! Skönt att du fick vitlöken i jorden, den vill man inte vara utan. Odlar själv några av dem du nämner, Sabadrome är favoriten här! Hann få alla mina (100 st,5 sorter) innan ryggen pajade:)
    Ha det gott!/Laila)

    SvaraRadera