tisdag 29 september 2015

Mollys svarta guld.

Molly the Witch kallas svavelpionen i Storbritannien. Misstänker att det namnet är inspirerat av Paeonia mlokosewitschii, som den heter på latin. Min svavelpion inköptes som liten planta i en besöksträdgård på min första trädgårdsresa till England 2005 och jag fick vänta ett flertal år innan det kom någon knopp och det äntligen blev dags för 'upp till bevis'. Skulle blommorna på min planta bli så där fint ljusgula?


Gula blommor i trädgården är jag inte särskilt förtjust i även om 
stora fält med maskrosor i maj månad är väldigt vackert. I trädgården faller jag nästan bara för blekgult eller månskensgult. 

När knopparna äntligen slog ut på min svavelpion blev blommorna så där vackert ljusgula, precis som de skall vara.
Svavelpionen tycker jag är mer än fin nästan hela året. Vid årsskiftet börjar de knallröda skotten visa sig och först i slutet av oktober aborteras de ofta vackert höstfärgade bladen. Strax innan dess har kanske frökapslarna bjudit på 'Jackpott'. Ända sedan vår svavelpion började blomma har jag gått där och väntat på fröer. 








































Först i år öppnade sig en kapsel med ett enda sådant där svartskimrande guldkorn.
Nu är det sått. Kanske blir det till en planta som får månskensgula blommor eller så blir det till en planta med blommor i en helt annan vacker färg, rosa kanske?


5 kommentarer:

  1. En sån läcker pion! Jag gillar särskilt frökapseln =)

    SvaraRadera
  2. Kul att den verkligen blev gul :) Nu får du vänta några år på fröplantan:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Så roligt att det blev ett svart frö. Hos mig blev det bara röda.alltså inget att så.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Nu har jag köpt och satt frö. Hoppas jag klarar den!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till! Det kan ta ett par säsonger innan du ser något grönt, men det vet du nog.
      Birgitta

      Radera