fredag 23 september 2016

Äntligen

fick jag uppleva odlingarna i verkligheten. Vet egentligen inte hur många reportage jag under alla år läst om dessa och varje gång önskat få göra ett besök. När jag idag träffade Sutip för första gången kändes det som om jag hade kunnat besökt odlingarna för länge sedan bara jag hade tittat förbi eller lyft luren och ringt. 






Sutip Austad som kom till Sverige från Thailand i mitten på 70-talet odlar, med både känsla och passion, ekologiska asiatiska grönsaker i Spekeröd ca en mil söder om där jag bor och det mesta av det hon odlar går direkt till olika restauranger. Hon känner en stor stolthet över de plantor hon driver upp och de som inte behandlar hennes varor väl får inte handla.

På söndag kan ni träffa henne på bokmässan. Då är hon där och lagar mat och presenterar sin bok Den asiatiska köksträdgården. 


Som ni nog vet vid det här laget tycker jag mycket om det sparsmakade och enkla och därför har de kommande bilderna kanske lite konstiga motiv, men trots det, vackert var det. 


Några lastpallar mitt i det torra och överblommande gräset 


och en nästan vit pumpa på en träbänk.


Inte bara plock och dekorrosorna blommade utan även komposten. Tyvärr blev fotot på den, trots alla blommor, mer än suddigt så det tog jag bort.

Trevlig helg!



6 kommentarer:

  1. Vilket ställe, vilken kvinna! Man blir glad! Asiatiska grönsaker gillar jag och skulle gärna odla fler om jag visste mer om hur man använder dem. Nu slänger jag dem mest i mina wokar, favoritmat här under odlingssäsongen. Den boken ska jag hålla utkik efter.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Aha - det blir en bok att hålla utkik efter. Visst är det väl så att de asiatiska grönsakerna många gånger kan förlänga vår odlingssäsong betydligt.

    Jag gillar dina bilder även om de är sparsmakade. Kanske för jag själv har svårare med bilder med 'mycket' i.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så roligt för dig att äntligen få uppleva detta.
    Känner igen mig i att jag vill att de som köper mina växter kommer att vårda dem väl. En gång kände jag instinktivt att en särskild planta inte skulle hamna hos en besökare. Jag tog tillbaka den och sa att jag tyckte rötterna såg så veka ut och att jag ville spara den en tid för att se att den verkligen kom igång.
    Ha en skön söndag.
    Anette

    SvaraRadera
  4. Intressant om denna dam, dessa odlingar! Asiatiska grönsaker har verkligen blivit inne så att boken borde kanske alla som vill odla ätbart skaffa?!
    Jag delar din smak om det "konstiga" eller enkla - även om jag har också en ådra från mamma - den häpnadsväckande pråliga, "billiga" - lite guldkant...;-)
    De där enkla bilderna har så mycket uttryck, som en berättelse. De sätter fantasin igång.
    Ha't!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Jag kan bara hålla med. Lyssnade på Odlarna när de intervjuade henne, vilken fin berättelse och intressant att få höra hennes resa.
    Kram

    SvaraRadera