fredag 2 december 2016

Busigt vacker - en riktig charmör.

Snödroppar, julrosor och porslinsanemonen skulle svaret bli om jag fick frågan vilka växter som är mina favoriter bland lökarna och perennerna i trädgården.




Alla tre är svala och stela skönheter som alltid har ordning på både kronblad och foderblad oavsett om det blåser, regnar eller snöar. Just därför tycker jag att ingen av dem passar till veckans tema i Blommig Fredag som är 'en charmör'.


Istället föll mitt val på en blomma som ibland, ja nästan alltid, har rufsiga kronblad och glimten i ögat. En blomma jag absolut inte skulle valt för några år sedan men som jag nu bara blir mer och mer förtjust i. Den har en doft man inte kan ta miste på, självsår sig rikligt, är färgstark och livsbejakande när den står där och lyser ikapp med solen. I slutet av juni kommer de första knopparna på de självsådda plantorna och sedan fortsätter blomningen tills frosten slår till. Blomfärgerna varierar från cremevitt till starkt orange. Själv brukar jag under sommaren plocka bort allt överblommat för att få plantorna att snabbare sätta nya knoppar.


Vid det här laget vet ni att det är ringblomman, Calendula officinals, jag valt. Inte nog med att den är en riktig charmör, den är dessutom anspråkslös, bakteriedödande, ätbar, vacker som snittblomma även om den bara håller sig fin ett par, tre dagar och en lysande prydnad i grönsakslandet.


"Det är väl ej underligt, att denna blomma blifvit en stor favorit. Mot slutet af sommaren uppträder den, gärna i flock, småler och utstrålar den mest ogrumlade lifsglädje från sina runda blommor. Från ljusaste solgult till varmaste orange omfattar den alla färgnyanser och ger stämning och uttryck åt alla skiftningar af strålande godt lynne, som det kan vara möjligt i blomstervärlden att framställa."
Ur Från gamla trädgårdsland av Ida Sager 1910.

Fler tolkningar av veckans tema hittar du här.

Trevlig helg!


17 kommentarer:

  1. Ringblomma ska få fröså sig i vår lilla grönsaksland i sommar. Den är charmig precis som gurkörten. (Jag skulle nog behöva lite till land..)

    Ha en makalöst fin helg Birgitta!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Nästa år hoppas jag att kunna så ringblommor i en av pallkragarna, den är en så fantastisk fin "plocka in" blomma :) Kul tolkning :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar bild på porslinsanemonen. Den tänkte jag välja också först men sen kom jag på andra tankar. Ringblomman är faktiskt en otrolig blomma. Vi hade den för många år sen och den frösådde sig men nu har jag nog lyckats rensa bort alla frösådder. Kanske något att återinföra, den blommar ju hela sommaren. Ha en fin 2:a advent. Carita

    SvaraRadera
  4. Fråga mig efter nästa sommar så kanske jag oxå väljer den till charmör. För för första gången denna säsong hade jag den i trädgården och faktiskt... Gillade den!
    Tänkte sätta fler varianter nästa säsong. Sen kanske även jag är övertygad om det charmanta :D

    Ha en härlig helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  5. Den är fin, och har så många varianter. Har försökt flytta plantor från dottern, till min trädgård, men har inte lyckats. Får försöka igen.
    Trevlig helg/Marika

    SvaraRadera
  6. Fin tolkning! Finns hos mig också, fast en variant i aprikos. Jag hoppas verkligen den frö sått sig till nästa år. Ska även sätta den i andra nyanser.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Fantastiska bilder. Porslinsanemonen har jag varit på gång att skaffa flera gånger men blommorna är ju så små och nedåthängande. Där måste man verkligen se charmen på nära håll. Håller helt med dig om ringblommor. De finns ju i så många färger/nyanser också nuförtiden.
    //Helene

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder på riktiga favoriter.
    Charmörer i mängder.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  9. Vakre bilder av sjarmørene!

    SvaraRadera
  10. Håller med - ringblomman har massor av charm! Tyvärr fick mina dessutom massor av mjöldagg i somras, men bättre lycka 2017 :-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  11. En sann charmör med många fina egenskaper.

    Trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  12. Ringblomman är helt oumbärlig även i min trädgård! Här får den växa som den vill men bara i köksträdgården. Jag förser storfamiljen och en del av bekantskapskretsen med ringblomssalva, alltid lika uppskattat!
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  13. Instämmer i charmörens lovsång. Men sen är den väl en bra gröngödslare också - eller minns jag fel? Charmig är den i vart fall. Och visst behövs rufset för intrycket.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  14. Heisann! Nydelige blomsterbilder...
    Jeg ønsker å skape mer liv i Blogger´s Sunday Walk. De siste gangene har jeg gått "alene" - så nå inviterer jeg til ny giv i 2017, og håper på at mange tar seg en tur ut og dokumenterer det som skjer fire søndager i året.
    Ha riktig go´hælj ;:OD)
    Se: http://viltogvakkert.blogspot.no/2016/12/bloggers-sunday-walk-2017.html

    SvaraRadera
  15. Intressant och trivsamt som alltid!
    Birgitta, vi har så många gemensamma intressen, så det skulle vara roligt att träffa dig irl. Hör av dig om du planerar någon resa till Skåne!
    Kram!
    Märit

    SvaraRadera
  16. Åhhh porslinsanemonerna, så underbart ljuvliga. Trevlig söndag! /Charlotte

    SvaraRadera
  17. Kanske jag också ska våga odla ringblommor nu när jag sett dina fina bilder? Annars föll jag som en fura för första fotot - är det en porslinsanemon? Otroligt vacker!
    http://vardagsnjutning.blogspot.se/2016/12/en-reslig-och-valsmakande-charmor.html

    SvaraRadera