fredag 30 juni 2017

Sista juni 2017.

Någonstans på nätet läste jag för ett tag sedan om någon som bestämt sig för att varje dag efter kl 16.00 inte göra något i sin trädgård förutom att njuta. 



Det föll jag för och har sedan med viss modifikation tagit efter. Före kl 10.00 och efter 16.00 är det i sommar njutningstid hos oss både här hemma och på landet när vi är där, men idag gjorde vi ett undantag eftersom krukorna här i trädgården var helt kruttorra efter flera dagars bortvaro.



Idag fick vi också ett paket från Berit i Piteå. PostNord aviserade att vi redan i onsdags kunde hämta det men först idag dök det upp på riktigt. Har inte tidigare förstått kritiken mot PostNord men nu efter ett flertal helt onödiga resor till utlämningsstället gör vi det.


I kväll har jag både vattnat törstande växter och krukat in 'Jonte'(tack Berit) och knölalen, Alnus incana 'Muhkura'.





Min man och jag, är inte riktigt ense. Han vill jordplantera knölalen på landet och jag vill ha den i kruka här hemma i trädgården så jag kan se den hela året. Vem av oss som till slut 'vinner' återstår att se. Han har ju fått trädet i present men jag försöker ändå få min vilja fram.

Nog är det mer än härligt med lyhörda trädgårdsvänner, eller hur? Många tack Berit!


'Låt inte någon finnas till som ingen tycker om.' 
Anna-Greta Wide
Är månadens sista citat från Sentensalmenackan. Ett citat jag inte riktigt förstår.

Fortsatt skön sommar och trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Bestämd njutningstid låter riktigt skönt. Fast själv skulle jag ha mycket svårt att hålla det. Fina bilder från din trädgård. Så fint med alla lerkrukorna på väggen!
    Nu har jag skaffat mig lite Backtimjan förresten:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jag vrickade tankarna runt bokstäverna först men efter försök nummer 2 får jag det till - alla behöver kärlek från någon så se till att det inte finns oälskade runt mig. Kan nog vara svårt att leva upp till...

    Visst är det kul med trädgårdsbekanta. Jag fick ett kul mail igår om hostor och trädgårdsbesök :) Jag har inte satt några tidsgränser utan lusten styr. Men det är sällan som jag håller på senare än 17.30 och i så fall är jag riktigt inne i något. Men jag tar gärna en paus på eftermiddagen särskilt på våren. En kopp kaffe och halvligga på rygg är skönt :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  3. Vilken läcker stenmur! En sån skulle jag vilja ha och mannen har till och med varit på kurs i hur man lägger stenmur, men sen tog det slut. Nu argumenterar han att det inte finns nån sten, de är för runda... i steniga Småland:-D Här sker huvuddelen av trädgårderandet efter kl 16, men låter som en riktigt trevlig regel. Härligt med alla givmilda trädgårdsvänner och inte minst du själv är ju ett föredömligt exempel.
    Kram och fortsatt skön helg
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Så härligt att den till slut kom fram till er , var lite orolig att den skulle vara torr.Vet ju hur Sune ville ha en :)
    Berit

    SvaraRadera