söndag 9 juli 2017

Rosor, rosor, rosor...

Förföriska öronfransar ser man bara på de enkelblommande rosorna. 


'Dainty Bess'


En jag missat namnet på och


'Sweet Pretty'

Vågar knappt skriva att de här enkelblommande med de långa ögonfransarna hör till mina favoriter, för vilka rosor gör inte det när jag ser dem blomma?

Lite tumme med rosor har jag fått först de allra senaste åren och det beror nog på utförliga tips från trädgårdsvänner som kan det där med rosor. 
När jag 1980 planterade de första storblommiga rosorna i trädgården gav de upp andan efter bara en säsong.

Ausinrosen, 'Charles Austin' 


som funnits i trädgården sedan 1997 är fortfarande nöjd med sin växtplats 

för den ser ut att trivas och verkar tro att den är en klätterros. 

I tisdags besökte vi, min man och jag, en trädgård på Orust där rosorna verkligen frodas och just nu bjuder på överdådig blomning.
Följ med in genom grinden 


och ner genom pergolan på en liten, liten bildkavalkad.


Att inte bli förälskad i rosor när man ser dessa skönheter i full blom är stört omöjligt.


Denna missade jag namnet på


men den här heter 'Pat Austin'



och denna 'Princess Alexandra of Kent' om jag tittat på rätt namnlapp.

Mannen i familjen kan det där med att stickla rosor, göra dem rotäkta och kanske mer långlivade och tåliga.


Vår honungsros på landet som i år har blommat som aldrig förr och fyllt både hus och trädgård med väldoft, har han sticklat och nu väntar och lite längtar jag efter en lika fint rotad stickling av den rosablommande 'Paul's Himalayan Musk'. 



Även den en klättrare som kan kasta sig fem meter upp i träden.


Vad den här rosen heter vet jag inte men blommade det gjorde den. Knopparna är rosa men blommorna nästan helt vita. 

Ta rossticklingar runt midsommar, alltså nu. Gärna en dag när solen vilar sig. Bra sticklingsråd hittar du i sista numret av Hemträdgården.


Nu börjar kronbladen falla från Charles Austins först utslagna knoppar, vackert det också men det gäller att inte glömma bort att dofta på blommorna medan tid är för snart är den där doften ett minne blott ända tills nästa år.


Fortsatt skön sommar!


12 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt, gillar de enkelblommande, så vackra, och så klätterrosorna, har precis skaffat en, men det blir nog fler. Honungsrosen, precis så vill jag att den skall svinga sig högt här hos mig.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har under många år hört lyriska uttalanden om honungsrosens doft men först i år har jag känt den och jag stämmer in i kören. Som den doftar!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Gillar verkligen rosor -hos andra ;) Kanske beror det på att jag inte har tumme med rosor och troligen inte får det heller men trädgården på Orust är verkligen duktiga på detta :) Fantastiska bilder du visar! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en fin ros från dig på landet, Wrams Gunnarstorp, som jag är väldigt glad i. Såg att ni haft besök av tjuvar, så förfärligt tråkigt.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Ljuvliga!! Så vacker Sweet Pretty med de långa ögonfransar som du skriver. Det lät så fint:)
    Honungsrosorna är på gång här och börjar snart att blomma. De hör till favoriterna. Har både Lykkefund och Helela Hybrida.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du mycket 'väldoft' famför dig. Härligt!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Jag är ingen ros människa men rosor kan vara otroligt vackra för att inte tala om den fina doften. Vi har en honungsros som doftar underbart just nu och en som heter Valdemar, blommar i rosa enkla blommor. Vackra men jobbiga att hantera med alla taggar. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker mycket om rosor men har inte särskilt många i trädgården. Honungsrosen finns på landet. Där finns det plats för den. Gissar att det kommer att krävas ordentliga handskar när den så småningom skall klippas.
      Ha det gott!
      Birgitts

      Radera
  5. Nog är de förföriska alltid, men jag har ingen rostumme. Härliga bilder.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon vidare rostumme har inte jag heller, men jag faller ändå 😊.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Fint att se dina rosbilder. Det vore utmanande att prova ta rossticklingar.
    Anette

    SvaraRadera
  7. Fina bilder och rosor är ju verkligen förföriska när de blommar. Verkar vara en fin ros-sommar i år. Har inte så många själv men ännu friska med mycket blomning.
    //Helene

    SvaraRadera