tisdag 5 september 2017

Hydrangea, en skönhet i tiden

skrev Trädgårdsakademin för två år sedan och det verkar fortfarande gälla även om en trädgård verkligen inte består av trender.


Vad det berodde på att vi under vår Skåneresa för fyra veckor sedan var så många som fastnade för just hortensior tåls att fundera över. 


Trendkänsliga är vi nog mer eller mindre alla även om vi inte tror det, i alla fall inte jag ;-).


Den här, för mig, namnlösa hortensian har jag haft i säkert fyra år. Vintrarna har den fått tillbringa i källaren. Blommorna har blivit mer rosa med åren men är trots det ändå fina, särskilt när de åldrats en del och färgen skiftar mot grått.



Förra sensommaren grävde jag bort de sista dagliljorna från trädgården och istället planterade jag sex olika hortensior. 


Varför det blev just hortensior vet jag inte men jag ville ha buskar istället för perenner för att minimera och göra trädgården lite mer lättskött. Förenkla vill jag fortfarande men ändå ha kvar mycket blomning hela säsongen och blommar gör hortensiorna verkligen.


2012 planterade jag två på landet, namnen på dem har jag inte skrivit upp, Hydrangea serrata och något mer tror jag, som de senaste fyra åren blommat från juli till september och som redan under förhösten fått vacker färg på bladen. En av dem har underbara blå blommor, nästan som en ljusblå sommarhimmel och den är min stora favorit. Hade jag kommit ihåg namnet hade en sådan även hamnat i trädgården här hemma.

Alla sex från förra årets plantering har tagit sig, fått rosa eller rosavita blommor där några har blommor med lite, lite blått i sig, fint det också men jag skulle gärna vilja ha några med riktigt blå blommor. Järnskrotet jag förra hösten lade i planteringsgroparna verkar ännu inte haft någon effekt när det gäller blomfärgen.



Här i trädgården har de flesta av hortensiorna blommat färdigt och vänt baksidan upp.


Har för många år sedan försökt få de ljuvliga syrenhortensior att trivas och växa hos oss också men de jag planterat gav ganska snabbt upp och dog. Det var på den tiden då jag trodde det bara var att gräva ett hål i den befintliga kompakta trädgårdsjorden, stoppa ner inköpen och fylla på med det nyss uppgrävda.

Fortsatt skön sommar långt in september!

6 kommentarer:

  1. Ljuvliga! så fint med blåa. Jag har några namnlösa sorter, men jag har planer på att flytta en rödvinbärsbuske och plantera en syrenhortensia där istället ...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Hortensian är en favorit, men efter et antal försök, gav jag upp. De blommade en sommar och fanns ingen möjlighet att få dem att överleva. Fascineras av hur de byter färg och skepnad. Skall nog skaffa mig några nästa år. Får ju vara glad så länge de varar. Den blå färgen är otroligt vacker.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Fina bilder Birgitta. Trender har väl det god med sig att det breddar utbudet av just de växterna. Gillar också hortensia. Fint gröna hela sommaren och snygg blomning nu.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Hej Birgitta! Ja, hortensior har blivit mina favvon också. De alla olika sorterna och arterna bjuder på en stor variation när det gäller både blomningstid och färg. Vissa "trender" tycker jag är vidriga och det är när det helt plötsligt dyker upp konstiga färgogillanden. Som att rosa hortensior skulle vara fula - blåa ska de vara ???! Fattar inte! Precis som du skriver får de en fin skiftning och de är aldrig kompakt rosa utan skiftar i olika nyanser. Jag älskar mina oavsett rosa, blått eller vitt.

    ...zzz...Anja

    SvaraRadera
  5. Gillar också hortensior skarpt, har sedan nåt år också planterade i krukor, de är väldigt fina i år :) Att göra trädgården mer lättskött är prio ett i vår trädgård också, vi har börjat men OJ så mycket det är att göra :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Har sedan flera år planer på att att anlägga en hortensiarabatt men det har inte blivit av ännu tyvärr. Din sista bild är magisk!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera